سه‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۰:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین : راجر فدرر در 10 گرنداسلم گذشته، همیشه یک پای فینال بوده است.

چهارمین قهرمانی متوالی راجر فدرر در تنیس آمریکا باعث شد تا شایسته لقب «سلطان نیویورک» باشد. به طور حتم فدرر به دست آوردن این عنوان را تا حد زیادی مدیون حریفش، نوواک جوکوویچ است، زیرا تنیسور صربستانی با اشتباهاتی که مرتکب شد، برخلاف تصور مسابقه را 3 بر صفر واگذار کرد.

جوکوویچ که گفته می‌شد تنها تنیسوری است که می‌تواند برای فدرر مشکل‌ساز شود، در ست اول در حالی که 6 بر 5 پیش بود، 5 بار فرصت داشت تا ست را به نفع خود به پایان برساند، اما فدرر از تجربه بالایش استفاده کرد و بازی را 6 بر 6 کرد تا در نهایت ست اول را در تای‌بریک (6-7) به پایان برساند.

در ست دوم نیز جوکوویچ 20 ساله «ست پوینت» داشت که باز هم با اشتباهاتی که مرتکب شد آنها را از دست داد تا فدرر همانند ست اول 7 بر 6 به پیروزی برسد.

 اما ست سوم برای نفر اول تنیس جهان خیلی مشکل نبود و توانست در این ست 6 بر 4 به پیروزی برسد. فدرر با این برد، دوازدهمین قهرمانی گرنداسلم خود را به دست آورد تا در جدول رکوردها از «روی امرسون» سبقت بگیرد و بعد از پیت سمپراس که قهرمانی در 14 گرنداسلم را در کارنامه‌اش دارد، در مکان دوم قرار بگیرد.

تنیسور 26 ساله سوئیسی بسیار امیدوار است که به رکورد سمپراس برسد و با راهیابی به فینال تنیس آمریکا رکورد بی‌نظیری به ثبت رساند، زیرا تنها کسی است که در 10 گرنداسلم گذشته، همیشه یک پای فینال بوده است.

 راجر درباره رکورد 66 برد و 2 باخت در 10 گرنداسلم گذشته می‌گوید: «نمی‌دانم که آیا این قشنگ‌ترین رکورد من است یا نه. به هر حال باعث افتخار است و فکر نمی‌کنم به این زودی‌ها کسی بتواند به آن دست پیدا کند.»

 فدرر همچنین درباره نزدیک شدن به رکورد پیت سمپراس می‌گوید:‌«نزدیک شدن به رکورد پیت، آن هم در این سن فوق‌العاده است، البته نمی‌شود پیش‌بینی کرد که در چند گرنداسلم دیگر قهرمان می‌شوم اما آرزو می‌کنم بیشتر از پیت باشد.»

 او همچنین بعد از قهرمانی در تنیس آمریکا گفت: «در طول 2 هفته گذشته هر وقت اراده کردم، بازی فوق‌العاده‌ای به نمایش گذاشتم و از عملکردم راضی‌ام. در اینجا باید به جوکوویچ به خاطر بازی خوبش تبریک بگویم و اعتراف کنم که حق او شکست 3 بر صفر نبود. قدرت بدنی و بازی‌های خوب نوواک در یک هفته گذشته باعث شده بود تا قبل از مسابقه فینال کمی دچار اضطراب بشوم، ولی خوشحالم که در لحظات حساس توانستم بهتر از او باشم. در پایان مسابقه هم هنگامی که به کنار تور رسیدیم، به جوکوویچ گفتم که در آینده نبردهای زیادی با هم خواهیم داشت.»

فدرر با این قهرمانی علاوه بر جایزه 4/1 میلیون دلاری مسابقات، یک میلیون دلار دیگر جایزه ویژه به خاطر چهارمین قهرمانی متوالی‌اش در تنیس آمریکا دریافت کرد. اما نوواک جوکوویچ 20 ساله اولین حضور در یک فینال گرنداسلم را تجربه می‌کرد.

 او طی دو هفته گذشته با حرکاتی که بعد از پایان مسابقاتش انجام می‌داد، تبدیل به تنیسوری محبوب تماشاگران شده بود. بازی‌های خوب جوکوویچ با توجه به سن کم، نوید روزهای درخشانی را برای تنیس می‌دهد. او که برنده جایزه 700 هزار دلاری شد بعد از شکست مقابل فدرر گفت: «فکر می‌کنم امروز از نظر ذهنی فدرر بهتر از من بود، چراکه در موقعیت‌های حساس، اضطرابی که به من دست می‌داد باعث می‌شد نتوانم امتیاز لازم را به دست آورم.

 همین موجب شد تا فشار زیادی را متحمل شوم، اما به هر حال تجربه خوبی بود و من از آن لذت بردم. از طرفی هم خوشحالم که 23 هزار تماشاگر حاضر در ورزشگاه از مسابقه فینال راضی بودند. به فدرر هم تبریک می‌گویم، او یک بار دیگر ثابت کرد که بهترین تنیسور حال حاضر جهان است.»

کد خبر 31144

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز